Nästa digitala steg för förmedling av studentbostäder

Det ska vara lika enkelt att söka bostad som att boka en taxi. Håller du med? Sannolikheten att nuvarande och kommande studentgenerationer gör det är stor. När allt annat bli enklare, snabbare och mer lättillgängligt är hur vi söker bostad inget undantag.

Vårt beteende och våra förväntningar påverkas av samhällets stora trender och utvecklingar. Ett av de stora pågående skiftena är att vi förväntar oss kunna göra i stort sett allt digitalt, gärna i mobilen och så enkelt och snabbt som möjligt. Studentbostadsbranschen är förhållandevis bra på digitala tjänster. 85 procent av tillfrågade studentbostadsföretag i en enkät från 2019 anger att funktionerna för att söka och tilldelas bostad är digitala. Men den digitala revolutionen är fortfarande i sin linda och stort fokus ligger på att digitalisera de tjänster och processer som redan finns. Vad händer i nästa steg där de digitala möjligheterna i omvänd ordning styr tjänsteutbudet och kundens förväntade upplevelse?

– Vi jämförs inte med andra bostadsföretag, vi jämförs med andra branscher. Kraven på att allt ska gå snabbare och vara enklare blir allt större, säger Samira Mchaiter, förvaltningschef på Studentbostäder i Sverige.

Studentbostäder i Sverige är ett relativt nystartat studentbostadsföretag som valt att lägga sig i framkant när det kommer till digitalisering. Genom att snegla på andra branscher kan de se vilka förväntningar och beteenden som formar uthyrningen av studentbostäder. Hur vi handlar mat, bokar resor och väljer försäkring spelar roll för hur vi förväntar oss att söka bostad. Det skapar nya beteenden och vanor som utmanar etablerade processer och tillvägagångssätt.

– Det är viktigt att den bostadssökande kan göra saker själv och få omedelbar återkoppling på vad som fungerar och inte. Det både efterfrågas av studenterna och underlättar vår administration, säger Samira.

Tjänstefiering av bostaden
Christoffer Börjesson, Chief Digital Officer på Fastighetsägarna, tror att framtidens bostadssökande kommer använda sig av samma verktyg som idag finns för att boka el-sparkcykel, lånebil eller semester.

– Man förväntar sig att kunna hitta, boka, betala och avtala om sin nya bostad direkt i mobilen. Man vill ha en överblick av bostaden och se vad som ingår och vad som finns nära. Jag tror också att du i din kundresa kan lägga till el-avtal, adressändring och bredband så det är klart när du flyttar in, förklarar han.

Det är en tjänstefiering av bostaden, eller boendet om man så vill, som är på gång. Vi ser det redan idag med co-livingkoncept och tilläggstjänster. Boendeappar är ett annat exempel som blivit populärt de senaste åren. De utvecklas allt mer till en one-stop-shop för de boende där de kan göra allt från att felanmäla och boka tvättid till att betala hyran. Steget till att söka bostad i en app, skriva på kontraktet med face-id och i samma veva välja elavtal kanske inte är långt borta.

Allt på ett ställe
Kravet på enkelhet innebär inte bara en smidig kundresa väl framme hos företaget, utan även en förenklad väg dit. En global trend inom ekonomi och marknadsföring är plattformsekonomi och marknadsplatser, det vill säga digitala plattformar som samlar utbud och aktörer inom ett visst marknadssegment och gör det enkelt för kunden att handla, boka och jämföra. För bostadssökande har vägen till bostad länge vart företagens egna köer. Det kräver en viss insats av den bostadssökande, en insats som HomeQ:s vd och grundare Hedi Kurda inte tycker ska behövas.

– Idén till HomeQ kom när jag och min fru skulle söka hyresbostad i Linköping efter studietiden. Hade det varit en bostadsrätt hade vi gått in på Hemnet och sett alla lediga objekt med några få knapptryck. Men för hyresrätter var det 40 olika aktörer och köer som jag var tvungen att registrera mig i, förklarar han.

HomeQ är en nationell bostadskö och -förmedling där man med en registrering kan söka och få bostad över hela landet. De köpoäng du samlar ihop där gäller oavsett om du kommer in på din utbildning i Umeå, Örebro eller Malmö.

– Grundidén är att du ska kunna registrera dig, söka bostad och i slutändan teckna kontrakt på en och samma plats. Oavsett var du är eller var du vill bo, förklarar Hedi.

Studentbostäder i Sverige är ett av de bostadsföretag som hyr ut sina bostäder via HomeQ. De har bostäder på flera orter runt om i landet och genom att finnas på ett ställe förenklas processen både för dem och deras kunder. Att inte ha sitt eget kösystem bidrar till mindre administration, men också att de når bostadssökande som annars inte hade hittat till dem.

– Våra studentbostäder är sökbara för alla som är intresserade av studentbostad på en eller flera specifika orter, de behöver inte ens veta att vi finns innan de registrerat sig för att söka bostad, säger Samira.

Bo i Stockholm, plugga i Göteborg
Coronapandemin har inneburit en ökad grad och vana vid digital utbildning. Runt om i landet ser vi en lägre efterfrågan på studentbostäder som följd av möjligheten att studera på andra ställen än själva studieorten. Bostadsförmedlingen i Uppsala har under 2020 förmedlat fler studentbostäder än tidigare trots att beståndet är detsamma. Det är färre internationella studenter och en mer digitaliserad utbildning som ligger bakom tror vd Mona Lindén.

– Det återstår att se hur studenterna vill bo framöver om utbildningen fortsätter vara digitaliserad, om de vill bo på orten där lärosätet är eller någon annanstans. Jag tror att fler studenthyresvärdar kan komma att acceptera studerande på andra orter nu när utbildningen blir mer digitaliserad, säger hon.

Oavsett om kraven gäller hur eller var studentbostäder hyrs ut i framtiden finns allt att vinna på att möta de bostadssökande där de är och skapa minsta möjliga friktion i uthyrningsprocessen. Hur ser er framtida uthyrningsprocess ut?