Rekordmånga studerar på distans ”ett nytt livsmönster att förhålla sig till”
Pandemin ledde till en rekordökning i antal antagna studenter till distansstudier. Nu visar det sig att antalet ökat ytterligare. Hur förändrar detta förutsättningarna gällande utbildning och studentbostäder? Vi frågade lärosäten, Universitets- och högskolerådet och en forskare i ämnet.
Likt distansarbete är trenden med fler studerande på distans ett faktum. Den akuta omsvängningen under pandemiåret 2020 ledde till att antalet antagna på distans landade på 110 314, en ökning på närmare 20 procent jämfört med föregående år. Efterkommande år har visat fortsatt höga siffror och under höstterminen 2023 skedde ett nytt antagningsrekord när 114 297 antogs till kurs eller program på distans.
Ebba Ossian Nilsson, forskare och ledamot på SVERD, Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning, menar att distansutbildningens fotfäste är en del av ett nytt livsmönster.
– Människor idag, inte minst sedan COVID-19, kräver större flexibilitet avseende såväl studier som arbete och värderar tid och rum som kvalitetsfaktorer i större utsträckning, säger Ebba.
Ebba förklarar vidare att antalet antagna på distans kan fortsätta öka i framtiden. Hon poängterar dock att utvecklingen skiljer sig åt beroende på vilka grupper man tittar på särskilt vad gäller internationella respektive nationella studenter.
– Internationellt är detta en särskilt stark trend, där ses det som den enda vägen framåt för att uppnå de globala hållbarhetsmålen om utbildning för alla. Nationellt ser jag däremot en mer försiktig attityd då distansbaserat åtminstone initialt är dyrare och kräver mer resurser.
Enligt Universitets- och högskolerådet (UHR) har både antalet antagna och utbudet av utbildningar på distans ökat kontinuerligt sedan 2019. Vad som är drivande; efterfrågan eller utbud, vet de inte. Trenden för de senaste fem åren är tydlig, men hur det kommer att se ut kommande år vill de inte sia om.
Örebro och Umeå är båda studieorter med stora ökningar i antal distansstuderande
Skillnad på större och mindre studieorter
Fenomenet med ökade distansstudier återfinns på nästan samtliga studieorter i landet. Men ökningen av antalet antagna på distans är inte lika påtagligt på de större studieorterna som på de mindre eller medelstora orterna (se fullständig matris längst ner på sidan).
Örebro universitet är ett av lärosätena där siffrorna under höstterminen ökat stort. Något som Anna-Karin Andershed, prorektor på universitetet, menar går i linje med utbildningsstrategin.
– Det är en medveten strategi för att få större flexibilitet i utbildningsutbudet, samt bättre kunna tillgodose behovet av påfyllning för yrkesverksamma. Örebro universitet är dock alltjämt ett campusuniversitet. Vi gör en successiv förflyttning mot ett mer flexibelt utbildningsutbud. Det är ingen massiv omsvängning.
Umeå universitet får också ett större antal antagna, men här har distansbaserat länge varit en betydelsefull del av utbudet, förklarar vicerektor Cathrine Norberg.
– Umeå universitet har en lång tradition av distansutbildning och är en av de största aktörerna i Sverige vad gäller längre distansbaserad utbildning. Det finns generellt en efterfrågan på flexibla utbildningsformer, inte minst för att möta behoven i ett föränderligt arbetsliv, nära kopplat till ett livslångt lärande, menar Cahthrine.
Olika bakomliggande faktorer
Att det totala utbudet av distansutbildningar har ökat är klargjort, men det betyder inte nödvändigtvis att alla lärosäten satsar på fler distansutbildningar. Två av fackhögskolorna på Jönköping University (JU), hänvisar i stället till omläggningar och ökningar på specifika utbildningar.
– Det är inte riktigt så enkelt att JU bara har ökat antalet distansutbildningar, det beror på vad man tittar på. Ett av JU:s största utbildningsprogram som går på distans är det behörighetsgivande tekniska basåret. Där har vi ökat antalet studenter, bland annat för att vi vill nå fler potentiella studenter så att de kan bli behöriga för högskolestudier, men det har inte blivit fler program.
De förklarar vidare att de har lagt till möjligheten att följa vissa program från olika lärcentra. Något som motiveras med att möjliggöra för fler grupper som annars inte skulle haft möjlighet att genomföra en högskoleutbildning.
Om ett lärosäte inte har kompetens och verktyg för att utföra distansutbildning med hög kvalitet
riskerar det att gå ut över eleverna vad gäller både resultat och mående
Hur påverkar distansutbildningarna studenternas hälsa och resultat?
Många undersökningar på hur distansutbildningar påverkar hälsan och resultaten hos studenter är kopplade till pandemin. Med det går alltjämt att identifiera både negativa och positiva aspekter vad gäller distansstudier idag.
– Positivt är att fler individer kan ta del av vårt utbildningsutbud, men det är viktigt att komma ihåg att studier på distans kräver en lika stor arbetsinsats som en utbildning på campus. Genomströmningen är generellt sett högre för campusbaserad utbildning, menar Anna-Karin Andershed, Örebro universitet.
Även Ebba på SVERD anser att tillgängliggörandet av utbildning är viktigt och positivt, men hon ser samtidigt både utmaningar och hinder, här lyfter hon dels fram att studenter som redan har svårigheter kan få det ännu tuffare med den distansbaserade utbildningsformen och framför allt att kvalitetskriterierna för distans inte alltid efterföljs.
– Det finns inte heller ett utbrett ledarskap som kan distansutbildning, sådant kan leda till sämre förutsättningar för studenterna, när det inte egentligen är utbildningsformen det är fel på, säger Ebba på SVERD.
Utöver kvaliteten kan andra problem uppstå, exempelvis i förhållande till ergonomi, kontaktytor och psykosocial miljö i allmänhet. Saker som Martin Hersén, samordnare Mälardalens universitet, har identifierat.
– Positivt med distansstudier är att studenterna själva kan styra sin tid mer och studera var de vill. Det kan ge en större känsla av valfrihet. Grupparbeten blir dock svårare för vissa och lättare för andra beroende på område och deltagare. Framför allt gynnas de kreativa processerna i grupparbete av närvaro vilket inte digitala lösningar eller hybridmöten skapar samma förutsättningar för. Även den psykosociala arbetsmiljön är svårare att säkerställa, säger Martin.
Hur påverkar distansstudierna studenternas flyttmönster?
Hur fler studerande på distans kommer att påverka antalet studenter som flyttar till studieorterna är svårt att sia om. I Mälardalens fall har distansstudier varit positivt för universitetet då det har bidragit till att fler studerar kurser och annat som inte finns på egna orten, vilket lockar nya målgrupper.
– Tyvärr har det också gjort att det är färre som flyttar till städerna Västerås och Eskilstuna vilket är negativt för närområdet i utebliven konsumtion och boende, påpekar Martin.
Och vid frågan om huruvida en fortsatt ökning kommer påverka antalet studenter som väljer Mälardalens universitet som studieort råder en viss osäkerhet.
– Det kommer nog att kunna vara fler som väljer att studera på Mälardalens universitet genom att distansstudier är möjliga i större omfattning men det resulterar även i mindre antal som fysiskt flyttar till eget boende i Västerås eller Eskilstuna, svarar Martin.
Cathrine vid Umeå universitet är av en annan uppfattning. Hon menar flexibla undervisningsformer är ett sätt att nå ut till fler studenter och därigenom bidra till samhällets utveckling. Utöver det påverkas inte nämnvärt studenternas flytt till campusmiljön, åtminstone inte i deras fall.
– Jag är övertygad om att Umeå som studieort är och även fortsättningsvis kommer att vara ett attraktivt val för studenter med tanke på det breda utbud av utbildningar av mycket hög kvalitet som erbjuds här i en samlad campusmiljö.
Vid flera av de mindre studieorterna återfinns inte en lika stark övertygelse om en attraktiv studieort oavsett förändringar. Maria Strand, chef på avdelningen för utbildningsstöd på Högskolan i Gävle understryker betydelsen av att ha en bra miljö med självstudieutrymme som campusstudenter har i högre utsträckning än studenter på distans. Hon lyfter även fram bostadsgarantin som ska göra det enklare för studenter att flytta till orten.
– En sak som vi har kännedom om är att möjligheten att få en bostad i en stad där lärosäte finns etablerat gör viss skillnad för den som söker sig till en ny stad. Där finns just nu goda möjligheter i just Gävle – vi har också ett gott samarbete med Gävle kommun som erbjuder en form av bostadsgaranti.