Vilka boendeappar finns i studentbostadsbranschen?

Boendeapparna i branschen blir fler och fler. Vi har kartlagt vilka som finns och gjort en kort sammanfattning av vilka tjänster som finns i apparna och vad både studenterna och bostadsföretagen själva tycker är fördelarna med att ha en boendeapp. 

Studentbostadsföretag med boendeappar

Vilka funktioner finns i er app?
Meddelandefunktion mellan hyresgästerna och till områdesansvariga
Grupper för hyresgäster med nyhetsflöde och diskussionsmöjligheter, exempel på grupper är köp&sälj, festinformation och förslagslåda.
Dokumentuppladdning där hyresgäster kan ta del av dokument
Bjuda in sin inneboende till appen
Allmän information kring öppettider på kontoret samt kontaktinfo

Vilka funktioner används/uppskattas mest av studenterna
Nyhetsflödet som finns i de olika grupperna samt meddelandefunktionen.

Vad är fördelarna med att ha en app?
Det skapar kommunikation och gemenskap mellan hyresgästerna. För oss förenklar det distribuering av digitala dokument och vi kan nå ut med information snabbt.

Vilka funktioner finns i er app?
Bokning av till exempel tvättstuga, övernattningslägenhet och lådcyklar
Serviceanmälan
Socialt flöde där MKB kan kommunicera med hyresgästerna och hyresgästerna kommunicera med varandra
Instruktioner och info för den specifika hyresgästens hus
Kontaktuppgifter

Vilka funktioner används/uppskattas mest av studenterna
Det vi har hört så här långt är enkelheten att boka tvättstuga och göra en serviceanmälan. Men även det sociala flödet. Hyresgästerna skriver redan väldigt mycket till varandra och svarar på frågor, ibland till och med innan vi hinner svara. Det bidrar till en gemenskap och trygghet i huset.

Vad är fördelarna med att ha en app?
Det är kundvänligt, lätt för kunden att kontakta oss och få info direkt i mobilen. Vi kan snabbare och mer direkt kommunicera saker som att vi städat miljöhuset extra fint och att vi ska hjälpas åt att hålla det rent, eller något så enkelt ”ha en fin dag i solen”. Studenterna kan också ställa frågor enklare som både vi och andra hyresgäster kan svara på.

Vilka funktioner finns i er app?
Se hyresavier och betala dem (Swish)
Boka tvättstugan och andra lokaler (till exempel studierum, pingisrum, bastu)
Göra felanmälan
Läsa områdes- och boendeinformation
Ändra besökskod (koden till entréporten)
FAQ
Chatta med personal

Vilka funktioner används/uppskattas mest av studenterna
Betala sin hyresavi samt boka tvättstuga är de funktioner som används mest.

Vad är fördelarna med att ha en app?
En stor fördel är att vi får en närhet till kunden. Studenterna har en känsla av att kanalen alltid är öppen eftersom man inte behöver logga in på samma sätt som på webben. I appen kan vi även bygga vissa flöden och funktioner på annat än vad som fungerar bra på webben, vilket också kan göra att appen känns snabb och användarvänlig.

Vilka funktioner finns i er app?
Meddelandefunktion med notiser
Information om både specifika fastighet och generell information
Betalning av hyra
Felanmälan
Inflyttningsservice – dels information gällande deras boende, dels möjlighet att köpa tjänster som hemförsäkring, TV, ”hemmafixare” etc.
Bokning av tvättstuga
Lås upp upp entré- och lägenhetsdörr (på gång)

Vilka funktioner används/uppskattas mest av studenterna
Bäst konverteringsgrad har hemförsäkringen, nästan samtliga som laddar ner appen köper hemförsäkring genom vår shop i appen.

Vad är fördelarna med att ha en app?
Hyresgästerna har med sig appen hela tiden. I princip samtliga har en smartphone och är vana vid gränssnittet, så vi jobbar mot att ha info för sökande på hemsida och info till hyresgästerna i appen.

Vilka funktioner finns i er app?
Hyresgästinformation om boendet, bostadsområdet och FAQ
Ansökan om andrahandsuthyrning, byte av lägenhet, parkeringsplats och förråd
Felanmälan
Bokning av tvättstugor (med påminnelser om när tvättpasset börjar)
Notiser, till exempel vid driftstörningar.
Uppsägning av hyreskontrakt
Anmälan av namnbyte på dörren
Ställa frågor direkt till Uppsalahem
Se hyreskontrakt och besiktningsprotokoll
Se hyresavier

Vilka funktioner används/uppskattas mest av studenterna
Studenter är i regel mer digitala än våra övriga hyresgäster och tycker om att få viktig information direkt i appen istället för att få informationen via brev eller anslag i trapphuset. Våra studenter uppskattar därför att vi förpackat våra digitala tjänster för mobilen och att allt finns samlat på ett ställe.

Vad är fördelarna med att ha en app?
Den stora fördelen med appen är att vi som hyresvärd snabbt kan nå ut med viktig information till våra hyresgäster. Och för kunderna handlar det mer om att få svar på en fråga som rör boendet eller att skicka in en felanmälan.

Vilka funktioner finns i er app?
Boka tvättid
Göra felanmälan
Ladda upp studieintyg
Följa vattenförbrukning och kostnad
Tillgång till hyresavi och avtal
Notiser (till exempel 15 min kvar till bokad tvättid, ny hyresavi etc.)
Kontakt med kundcenter via mail eller telefon
Hyresgästinformation
Aktuella nyheter
Ändra personuppgifter

Vad är fördelarna med att ha en app?
Den största fördelen är att appen svarar på många frågor som många annars ringer vårat kundcenter för, till exempel för att fråga hur många köpoäng man har, vart felanmälningen ligger osv. Med andra ord så besparar appen oss tid. Den förenklar också felanmälningsprocessen eftersom hyresgästerna får pushnotiser och kan se och följa ärendet. För studenterna är det att de alltid har den med sig.