Prov-Bo är ett projekt som kortfattat gick ut på att flytta in i ett korridorboende och på så vis lära sig mer om sina hyresgäster. Vi intervjuade Therese om priset och vad hon har tagit med sig av sin tid i korridoren.
Stort grattis till vinsten! Hur känns det att ha tagit hem utmärkelsen Årets stjärna?
Tack så mycket – det är såklart jätteroligt!
Juryn lyfte fram Prov-Bo som en innovativ metod för att få unika insikter om era hyresgäster. Hur föddes idén och hur förverkligade ni den?
Min kollega Johanna har bakgrund i hotellbranschen, där konceptet Prov-Bo är vanligt förekommande. Jag tyckte det lät spännande och sen bara körde vi. Vi informerade våra hyresgäster ungefär en månad innan och uppmanande dem att behandla oss som vilken annan nyinflyttad hyresgäst som helst.
Vilka är era viktigaste lärdomar av er tid i korridorboendet?
Oh, det var allt mellan himmel och jord! Konkreta mindre saker vi uppmärksammade var till exempel behov av tvättvagnar till tvättstugorna, eller att man behöver gardiner eftersom vi hyr ut möblerat, samt och att det är störningar i internetuppkopplingen när man ansluter med Mac. En annan insikt var att stora gemensamma ytor inte nödvändigtvis innebär social gemenskap, och att vi måste se över hur ytorna är planerade för maximalt nyttjande.
Har ni exempel på särskilt roliga och minnesvärda händelser från ert Prov-Bo?
Jag hamnade i städlaget och ägnade större delen av kvällen åt att grundligt städa ett korridorkök. Min kollega gjorde granola i köket och visade intresserade hyresgäster hur det gick till. Något som var mycket uppskattat.
Driver ni andra projekt och initiativ som förbättrar kundnöjdheten? Berätta gärna!
Vi är i planeringsfasen av ett stort renoveringsprojekt – de gemensamma ytorna i vår ena fastighet ska göras om så att de dels håller en högre standard dels uppmuntrar till social gemenskap.