MKB har fått i uppdrag att ta fram en studentbostadsstrategi med syftet att både öka och framförallt utveckla sitt studentbostadsbestånd. Strategin har landat i fyra målområden: öka beståndet, utveckla produkten, bibehålla kundnöjdheten och skapa framtidsinriktade livsmiljöer (future life). Tanken är att det här arbetet ska stärka både Malmö som studieort och MKB:s roll som möjliggörare för ungas boende.
– Ofta pratas det bara om fler studentbostäder, men marknaden visar att det är prisvärda studentbostäder i rätt läge som efterfrågas. Vi ser studenterna som en viktig del i Malmös framtid och i det resonemanget är det viktigt att se människan för att lyckas. Därför måste strategin vara bredare och vi tycker att vi frångar in det i dessa fyra målområden, säger Håkan Anderson som är affärsområdeschef för MKB Student.
Idag finns runt 3 200 studentbostäder i Malmö, varav MKB står för 1 200. Bolaget har inga vakanser utöver vad de själva skapar och en omflyttningstakt på 50 procent. Efterfrågan i staden som helhet är dock inte lika hög, och därför är det viktigt att utöka beståndet med fokus på kvalitet snarare än kvantitet.
– Att erbjuda hög kvalitet i boendet innebär att ge utmärkt service och göra det enkelt att bo. Kompletterande ytor och gemenskap spelar också en avgörande roll för både studier och vardagsliv och ska vara det som underlättar deras studier. I Malmö är det också viktigt med tillgången till staden och att den speglas i boendet. Medan studentlivet är en stor dragningskraft i vissa städer, är det stadslivet som lockar mest i Malmö. Detta vill vi integrera i vår strategi, och ett mantra som ofta hörs bland studenter är ”city life beats student life”, säger Håkan.