Vinnarna i årets huvudpriser är MKB Fastighets AB, AF Bostäder, Stiftelsen Ultuna Studentbostäder och Lunds universitet. Vidare utsågs Campus X Bostäder till Årets klättrare och SGS Studentbostäder tog hem jurypriset Årets stjärna.
Generellt sett visar branschen på en fortsatt bra nivå avseende NKI och genomsnittet ökar från 70 till 71 jämfört med föregående år.
– Studentbostadsbranschen fortsätter att utveckla sin redan höga kundnöjdhet och det är väldigt roligt att se att våra medlemmars arbete ger resultat, säger Stina Olén, vd Studentbostadsföretagen.
Positiv utveckling bland bolagen och hög svarsvilja
Förutom en ökning avseende NKI-snittet ökar även NPS-måttet, från +35 till +41, vilket visar en hög vilja bland studenterna att rekommendera sitt fastighetsbolag till andra.
– Ökningen i både NKI och NPS visar att bolagen skapar ökad nöjdhet på flera av de frågor som är viktiga för studenternas upplevelse av bolaget, bostaden och området de bor i. Väldigt roligt att se! säger Marie Jeppson från Origo group.
Årets stjärna går till AI-initiativ
Årets Stjärna tilldelas ett projekt, en aktivitet eller ett initiativ som bidragit till ökad kundnöjdhet på ett nytänkande och inspirerande sätt inom studentbostadsbranschen. I år var det SGS Studentbostäder som tog hem priset med initiativet Städkollen – en digital städbesiktning som med hjälp av AI gör flyttstädningen enklare, tryggare och mer rättvis för både avflyttande och inflyttande studenter. Resultatet är en smidigare flyttprocess och mätbart högre kundnöjdhet.
Juryns motivering:
Årets Stjärna 2025 går till ett initiativ som på ett smart och innovativt sätt löser ett välkänt problem i studentbostadsbranschen – flyttstädningen. Med Städkollen har SGS Studentbostäder utvecklat ett verktyg som redan från första klivet in i den nya bostaden gör konkret skillnad för hyresgästen. Resultatet är mätbart högre kundnöjdhet, ökad effektivitet och större trygghet för både avflyttande och inflyttande studenter. Ett initiativ som visar hur teknisk innovation, kundfokus och lyhördhet för studentens behov skapar en bättre boendeupplevelse.