AI ska hjälpa studenter med flyttstädning
AI letar sig in i allt fler delar av förvaltningen och i Göteborg lanseras snart ett verktyg som underlättar flyttstädningen – både för kunden och personalen. Projektet, som går under arbetsnamnet Städkollen, använder AI för att bedöma flyttstädningen och ger direkt feedback till studenten.
Hej Susanne Wallsten, IT och säkerhetschef på SGS studentbostäder, berätta mer om ert projekt!
– Vi utvecklar tillsammans med två leverantörer en självbetjäningstjänst kallad Städkollen. Den går ut på att när flyttstädningen är klar ska studenterna direkt i vår boendeapp genomföra en digital städbesiktning. Man guidas igenom ett antal checkpunkter där man med bild/foto verifierar status och skick. Studenten guidas i appen genom exempelbilder och städtips. Bilderna som laddas upp AI-tolkas och genererar ett resultat på en skala från 1-10. Resultatet indikerar sedan om checkpunkten är godkänd eller kommer ge städanmärkning. Det som bedöms tveksamt och eller icke godkänt kan därefter hanteras av ansvariga på SGS. På sikt tänker vi oss att även anlitade flyttstädbolag och inflyttande studenter ska kunna genomföra Städkollen.
Vilka vinster ser ni som organisation med det här?
– Att kunden genomför Städkollen när de är flyttklara gör att hundratals fler städbesiktningar kan utföras under en mycket kortare tidsperiod än vad som är möjligt idag. Vi får helt enkelt mycket mer gjort på kortare tid. Idag städbesiktigas slumpmässigt cirka 25 procent av alla utflyttar. Kundvänligt blir det genom att studenten får en insikt i vad som ska städas inför deras utflytt och Städkollen kan utföras flera gånger (med bättre och bättre resultat ) när som helst på dygnet. Målet är att alla studenter som flyttar in i en SGS lägenhet ska vara nöjda och uppleva lägenheten som fräsch och städad. Med AI-tolkade bilder får vi på köpet en enhetlig bedömning av städresultatet, vilket annars kan vara utmanande med många olika besiktningsmän och bedömningsnivåer.
Har ni identifierat några fallgropar?
– Att utveckla applikationer med AI medför utmaningar då helt andra typer av frågeställningar dyker upp än vad vi är vana vid, vilket tar tid att sätta sig in i och fatta beslut om. Det går också i en allt snabbare takt, vilket gör att verksamheten istället riskerar att bli den flaskhals som bromsar framdriften av projekt. Man kan konstatera att det är ett helt nytt sätt att förhålla sig till systemutveckling på. Kommunikation och täta avstämningar mellan parter blir mycket viktigare än datum för leveranser, sprintar och agila metoder.