24-25 SEP

Kunddriven innovation för studentbostäder

Göteborg

Vässa er verksamhet genom att involvera kunderna mer

Skapa ett bättre boende för studenterna genom studenterna. I höst bjuder vi in till en konferens med fokus på kunddriven innovation – en strategi där insikter från, förståelse för och samarbete med studenten utvecklar era studentbostäder. Ta del av experternas kunskap och branschens bästa exempel. 

Konferensen inleds med en gemensam fördjupning i kunddrivet innovations- och utvecklingsarbete som ger bred kunskap om arbetssättet. Dag två ger tillfälle till fördjupning i två spårval: kundrelationer eller fastigheter.

Under hela programmet återkommer goda exempel från branschen, vi lyfter studenternas perspektiv och applicerar strategin på studentbostäder genom gemensamma övningar.

Välkommen till en fullmatad träff i Göteborg som ger dig nycklar till att starta upp eller gå vidare med ert kunddrivna utvecklingsarbete. Konferensen passar både om du jobbar strategiskt eller operativt.

Information för dig som deltar

Tider:

Vi startar med registrering från 11.15 den 24 september och gemensam lunch med start 11.45. Konferensprogrammet börjar 12.30. Vi avslutar med gemensam lunch den 25 september 12.00.

24 september

11:15 Registrering öppnar
11.45 Lunch
12.30 Välkomna!
Unga röster om drivkrafter och engagemang
Rich Nadworny – Att arbeta kunddrivet är nyckeln till innovation
Längre fika- och nätverkspaus
Per Viklund och Maria Svanberg, Uppsalahem
Henrik Mortensen och Anna Linné, Akademiska hus
15:20 Avresa studiebesök HSB Living Lab (ankomst runt 15.45)
17.30 Tillbaka på hotellet
19.00 Mingel och middag


25 september

08:30 Rich Nadworny – Strategier och metoder
Spårval: Kundrelationer eller fastighetsutveckling
Längre fika- och nätverkspaus
Panel: Kunddriven innovation och kundnöjdhet
Gemensam övning om arbetssätt för framtidens attraktiva studentbostäder
12.00 Avslutande lunch

Plats:

Konferens, alla gemensamma måltider samt boende för de som bokat är på Clarion Hotel The Pier, Pumpgatan 5 i Göteborg. Åker du kollektivt kan du antingen åka buss till Pumpgatan eller båt till Lundbystrand. Hitta din resa hos Västtrafik.

På programmet

Att arbeta kunddrivet är nyckeln till innovation|Rich Nadworny

Rich Nadworny, erfaren innovationsledare, guidar oss i kunddriven innovation. Lär dig om varför det är avgörande att involvera kunderna i utvecklingen av dina erbjudanden och hur detta tillför värde som berikar kundernas liv samtidigt som det ger organisationen nya perspektiv och förbättrade resultat. Rich delar med sig av effektiva strategier och metoder för att få djupare kundinsikter, vilket är nyckeln till att skapa verkligt innovativa lösningar för både stora och små organisationer. Rich leder tre av konferensens huvudpass.
 
Rich Nadworny är en R.I.S.E. certifierade innovationsledare och arbetar som innovations, förändrings och design konsult på sitt bolag Humankind Innovation. Tidigare har Rich arbetat som Director of Innovation and Entrepreneurship på Ivy League Dartmouth College’s Dickey Center. Rich har varit gästlärare på KTH, Uppsala och Mälardalens Universitet.
 
Han har varit design lead med Green Leap på Co-Kitchen projekt som fokuserade på att öka co-living som bostadsform på svenska lärosäten. Har har varit innovationsledare för Akademiska Hus på projekt Framtidens Bostäder för Internationella Forskare och Doktorander.

Kunddriven innovation – framgångsfaktorer, ”hur” och goda exempel|Uppsalahem

Maria Svanberg, innovationschef och Per Viklund, verksamhetsutvecklare berättar om Uppsalahems strategier och konkreta arbetssätt för att involvera hela företaget i innovationsarbetet. Vi får ta del av spännande pilotprojekt och erfarenheter från ett bolag som vågar prova nytt.

Från testbed och samverkan till värde i förvaltning - hur fungerar det?|Akademiska Hus

Akademiska hus har stor erfarenhet av att involvera både lärosäten och studenter i processen att skapa mer hållbara och innovativa boendemiljöer. Här delger Henrik Mortensen, innovationslots och Anna Linné, verksamhetsutvecklare lärdomar från projekten och de olika testbäddar som används för att provtrycka idéer om såväl byggande och förvaltning. 

Kunddriven innovation och kundnöjdhet|Panel

Vilka kopplingar finns det mellan kunddriven innovation och ett högt NKI? I ett panelsamtal samlar vi några av de senaste årens vinnare av Nöjd Studbo för att fördjupa oss i sambandet och ta reda på hur de involverar sina hyresgäster i sin verksamhetsutveckling.
 
Medverkande:
AF Bostäder
Malmö universitet
MKB Fastighets AB
Stiftelsen Ultuna studentbostäder

Spårval och fördjupning|Kundrelationer eller Fastighetsutveckling

Kundrelationer är spårvalet för dig som möter kunder i vardagen och/eller jobbar med tjänsteerbjudande och kommunikation.
 
Medverkande:
MKB Fastighets AB - om hur rätt kundmindset gör det möjligt att förstå kundernas behov och ta tillvara deras idéer på ett enkelt sätt. Presentatör: Robert Rosenqvist, Konceptutvecklare

ÖrebroBostäder – om hur de med hjälp av kundresan och studenternas berättelser bättre förstår deras behov och upplevelse, bland annat i det delade boendet. Presentatörer: Rebecca Grönholm, Verksamhetsutvecklare och Niklas Hagnelius, Boendeutvecklare
 
┈┈┈┈
 
Fastighetsutveckling är spårvalet för dig som har fokus på byggnadens utformning och digitalisering.
 
Medverkande:
K2A - om hur de involverar kunderna redan innan bostäderna finns för att skapa en produkt som efterfrågas och som kunderna trivs i. Presentatör: Henrik Nordlund, Vice VD och förvaltningschef

Stena Fastigheter - AI i centrum för kunddriven innovationsprocess. Presentatör: Stephan Begic, IT-chef

HSB Living Lab|Studiebesök

Med HSB Living Lab tar vi ett stort kliv in i framtiden. I nära samarbete mellan människor, forskare och näringsliv skapas framtidens boende i tredje generationens Living Lab. HSB Living Lab är en världsunik arena som utvecklar nya sätt att bygga och forma framtidens boende.

Utställare

Hogia|Partner

Hogia finns på plats för att visa sitt automatiserade och molnbaserade fastighetssystem DinHyresvärd. Digitaliseringen innebär stora möjligheter och Hogia är med och driver den förändringen med sitt innovativa fastighetssystem och sin långa erfarenhet från branschen.

Modexa|Partner

Modexa är partner i hållbart underhåll. Deras vision är att skapa ett bättre boende för alla människor som har sitt hem i lägenhet. Modexa är ett privatägt bolag med en rikstäckande organisation som ansvar för hela kedjan – från behovsanalys, via genomförande till service.

Avy|Partner

Avy visar sin boendeplattform som förbättrar hyresgästers upplevelse och underlättar förvaltning för fastighetsägare. Plattformen, med över 350 000 anslutna lägenheter, skapar nöjdare hyresgäster och effektiviserar arbetsprocesser.