MKB har fått i uppdrag att ta fram en studentbostadsstrategi med syftet att både öka och framförallt utveckla sitt studentbostadsbestånd. Strategin har landat i fyra målområden: öka beståndet, utveckla produkten, bibehålla kundnöjdheten och skapa framtidsinriktade livsmiljöer (future life). Tanken är att det här arbetet ska stärka både Malmö som studieort och MKB:s roll som möjliggörare för ungas boende.

– Ofta pratas det bara om fler studentbostäder, men marknaden visar att det är prisvärda studentbostäder i rätt läge som efterfrågas. Vi ser studenterna som en viktig del i Malmös framtid och i det resonemanget är det viktigt att se människan för att lyckas. Därför måste strategin vara bredare och vi tycker att vi frångar in det i dessa fyra målområden, säger Håkan Anderson som är affärsområdeschef för MKB Student.

Idag finns runt 3 200 studentbostäder i Malmö, varav MKB står för 1 200. Bolaget har inga vakanser utöver vad de själva skapar och en omflyttningstakt på 50 procent. Efterfrågan i staden som helhet är dock inte lika hög, och därför är det viktigt att utöka beståndet med fokus på kvalitet snarare än kvantitet.

– Att erbjuda hög kvalitet i boendet innebär att ge utmärkt service och göra det enkelt att bo. Kompletterande ytor och gemenskap spelar också en avgörande roll för både studier och vardagsliv och ska vara det som underlättar deras studier. I Malmö är det också viktigt med tillgången till staden och att den speglas i boendet. Medan studentlivet är en stor dragningskraft i vissa städer, är det stadslivet som lockar mest i Malmö. Detta vill vi integrera i vår strategi, och ett mantra som ofta hörs bland studenter är ”city life beats student life”, säger Håkan.

Mer om de fyra målområdena:

Rätt bostad på rätt plats: Att öka beståndet med precision
Strategin för att öka antalet bostäder bygger på en noggrann analys av både marknad och målgrupp. Det handlar inte om att bygga mest, utan om att bygga smart och i rätt lägen. MKB prioriterar centrala platser med närhet till lärosäten och befintliga studenthus. Andra lägen utvärderas ur ett mikroperspektiv för att identifiera nya möjligheter.

Utöver nyproduktion är även konverteringar en viktig del av strategin. MKB kommer att titta på möjligheterna att bygga om både egna och andras fastigheter eftersom det kan vara ett sätt att snabbare möta behov utan att kompromissa med kvalitet eller läge.

Mer än en lägenhet: Att utveckla produkten för studentlivet
MKB vill att boendet ska underlätta studierna – och i förlängningen få fler att trivas, stanna kvar och bidra till Malmös utveckling. Därför är det tydligt i strategin att studentboendet är mer än bara kvadratmeter –  det ska också inkludera gemensamma utrymmen och initiativ som syftar till gemenskap och trygghet.

De ska även testa en “all inclusive-modell” för att minska ekonomisk stress och skapa förutsägbarhet i vardagen. Dessutom dubbleras kötiden – den som bor hos MKB som student i tre år får sex års kötid att ta med sig vidare i den reguljära kön. Det är ett initiativ som ger långsiktiga fördelar och bygger lojalitet.

Bygga för nöjdhet: Kundens upplevelse i centrum
Kundnöjdheten är en grundpelare i MKB:s strategi. Genom att bygga på rätt plats, till rätt hyra och med ett tydligt fokus på studenternas behov skapas ett boende där studenter inte bara bor – utan trivs och vill stanna. MKB har redan idag ett framgångsrikt sätt att skapa nöjda kunder och därmed ett stabilt uthyrningsläge, vilket blir viktigt att behålla.

Future Life: Från boende till välmående
Det sista strategiska området – Future Life – handlar om att stärka studenters välmående genom vardagsnära lösningar, nudging och positiva beteendeförändringar. Tanken är att skapa en miljö där det är lätt att göra rätt – för sig själv, för grannar och för planeten. Målet är att framtidssäkra boendemiljöerna och se till att studentlivet i Malmö rustar unga för framtiden – oavsett var de tar vägen efter examen.