Nöjda kunder | 2025-11-04

Middagar som gör skillnad – Östgötagården bjöd in till gemenskap

Med ambitionen att stärka relationen till sina hyresgäster och fånga upp deras behov på ett mer direkt sätt testade Stiftelsen Östgötagården i Uppsala ett nytt grepp – att laga och äta middag tillsammans med studenterna i en av deras korridorer.

En korridor, en matkasse, två nyfikna medarbetare och ett gäng hungriga studenter. Där har du receptet till Östgötagårdens senaste initiativ för att förstå sina hyresgäster och öka kundnöjdheten.

Idén till den gemensamma middagen kom till efter att hyresgäster i den senaste NKI-undersökningen uttryckt önskemål om fler gemensamma aktiviteter. Med inspiration från Malmö universitets koncept ”provbo”, kontaktade stiftelsen en av sina korridorer och föreslog en gemensam middagskväll för att ta reda på mer.

– Vi köpte med ingredienser och lagade maten tillsammans med studenterna i deras kök. Det blev både ett trevligt umgänge och ett värdefullt tillfälle för dialog, säger Lisa Jacobsson, vd på Stiftelsen Östgötagården.

Kvällen resulterade i fler insikter än väntat. Förutom att diskussionen kom att handla om trivsel och gemenskap, lyftes också praktiska frågor som annars riskerar att falla mellan stolarna – bokstavligen. Bland annat blev det tydligt att vissa hyresgäster inte kände till att fel på gemensam inredning, som stolar, ska felanmälas till förvaltaren. Tidigare problem med skadedjur diskuterades också, och stiftelsen fick konkret återkoppling på sin hantering.

Nästa steg: mer gemenskap och fler middagar

Sedan dess har de hunnit med ännu en middag som nästan alla i korridoren medverkade på. Där de fick med sig nya idéer och konkreta tips till de gemensamma aktiviteter som initialt önskades i NKI-undersökningen, till exempel fler tävlingar mellan korridorerna. De fick även tips om att en korridor anordnat en korridorkick-off när nya studenter flyttade in, och att det är något att sprida vidare. Där fick de boende tillfälle att informera om hur det fungerar i just deras korridor, vilka regler som ska följas och vad de har för sociala vanor. Utfallet av middagarna har gett mersmak och tanken om att ha en per termin har fått ge vika för en ny plan.

– Vi är väldigt nöjda med hur middagarna varit och vad vi fått med oss därifrån. Eftersom efterfrågan varit stor nu så ska vi fortsätta och försöka få in två till tre middagar per termin framöver, avslutar Lisa.