En korridor, en matkasse, två nyfikna medarbetare och ett gäng hungriga studenter. Där har du receptet till Östgötagårdens senaste initiativ för att förstå sina hyresgäster och öka kundnöjdheten.
Idén till den gemensamma middagen kom till efter att hyresgäster i den senaste NKI-undersökningen uttryckt önskemål om fler gemensamma aktiviteter. Med inspiration från Malmö universitets koncept ”provbo”, kontaktade stiftelsen en av sina korridorer och föreslog en gemensam middagskväll för att ta reda på mer.
– Vi köpte med ingredienser och lagade maten tillsammans med studenterna i deras kök. Det blev både ett trevligt umgänge och ett värdefullt tillfälle för dialog, säger Lisa Jacobsson, vd på Stiftelsen Östgötagården.
Kvällen resulterade i fler insikter än väntat. Förutom att diskussionen kom att handla om trivsel och gemenskap, lyftes också praktiska frågor som annars riskerar att falla mellan stolarna – bokstavligen. Bland annat blev det tydligt att vissa hyresgäster inte kände till att fel på gemensam inredning, som stolar, ska felanmälas till förvaltaren. Tidigare problem med skadedjur diskuterades också, och stiftelsen fick konkret återkoppling på sin hantering.