AF Bostäder: Gröna rummet inspirerar till återbruk

I en enkätundersökning 2020 svarade 76 procent av AF Bostäders hyresgäster att de med stor sannolikhet är villiga att sälja eller lämna in begagnade möbler och husgeråd för återanvändning.

Därmed skapades incitament för AF Bostäder att öka användningen av grovavfallstationerna och inspirera till ökat återbruk. De skapade en ny design med välkomnande entré, ljusare rum, trivsam inredning och tydlig skyltning.

Målet är att Gröna rummet ska upplevas rent, tryggt och inbjudande att sortera sitt avfall i. Här finns också återbrukshyllor där studenterna kan lämna saker som är hela och rena, och ta något fint med sig hem helt gratis.

ByggVesta: Tar in naturen i miljörummen

ByggVesta utgick ifrån att man inte ville vistas i miljörummen på grund av det upplevdes lite otrevligt, så de satsade på att göra dem trivsamma.

De tapetserade med naturmotiv för att föra tankarna till den goda gärning källsortering innebär och installerade fågelkvitter för att förstärka upplevelsen. Tavlor sattes upp med tydliga bilder på vad som ska sorteras i respektive kärl.

Utrymmet är utformat efter devisen man är mer rädd om ett utrymme där det syns att någon har tänkt efter och lagt lite själ i hur det ser ut.

Heimstaden Fastighets AB: Färgkodning leder rätt

Det ska vara enkelt att sortera och enkelt går ofta hand i hand med tydligt. Därför målade Heimstaden väggarna i olika kulörer beroende på vad som ska slängas i kärlen som står där. Förutom att det gjorde det tydligare att kärlen är för olika saker så blev det ett betydligt roligare intryck när man kommer in i miljöhusen. Till detta beställde de även en sorteringspåse, lagom liten att ha i sin etta.

MKB Student: Tejp, tårtor och grovsopor

MKB hade problem med grovsopor som hamnade på golvet. De ville lösa problemet genom att med enkla medel leda de boende rätt. Viktigt var att förhindra att något överhuvudtaget ställdes på golvet, eftersom det ofta leder till att fler gör det.

MKB tejpade stora kryss på golvet, satte upp informationslappar och gick ut till alla boende med utmaningen: ”Kan vi klara hålla rent tillsammans?” Om de lyckades skulle MKB bjuda på tårta.

De var även tydliga med att visa hur MKB drog sitt strå till stacken genom att fräscha upp miljöhusen.

Utmaningen pågick under fyra veckor och studenterna uppdaterades om läget varje vecka. Resultatet var överraskande positivt. Det fanns inget skräp på golvet och studenterna fick sin tårta.

ÖrebroBostäder AB: Lätt att göra rätt i både bostad och miljörum

I området Studentgatan med 700 hyresgäster hade ÖrebroBostäder (ÖBO) problem med sortering av matavfall. De ville förändra detta för att dels möta ÖBO:s mål om färre felsorteringar och dels få ur mer matavfall för biobränsle.

Tillsammans med Beteendelabbet genomförde de en rad olika aktiviteter för att analysera vad studenterna hade för tankar om avfall och matavfall. Utifrån detta tog de fram några konkreta åtgärder.

Varje hushåll fick matavfallspåsar med tillhörande hållare samt informationslappar under diskbänken för att hela tiden nudga till rätt beteende. Själva miljörummen fräschades upp och ÖBO tog bort dörrarna helt och hållet för att förenkla tillgängligheten. Avfallskärl folierades för att tydliggöra var avfallet hörde hemma.

De gjorde även tre humoristiska filmer tillsammans med det lokala amerikanska fotbollslaget Black Knights som visade på vilket beteende som var önskvärt. Dessa kommunicerades till studenterna via sociala medier, mejl och även på bio.

Uppsnyggningen och öppnandet av miljörummet gav också andra effekter, som att avfall i mycket lägre utsträckning hamnade utanför både kärl och själva huset.