Tre initiativ för kundnöjdhet kan få Årets stjärna

På torsdag 6 maj delas årets Nöjd Studbo-priser ut till de studentbostadsföretag med nöjdast kunder. Nytt för i år är Årets stjärna, ett pris som går till ett nytänkande och inspirerande intiativ på temat kundnöjdhet och som genomförts det senaste året. Här är de tre nominerade:


Heimstaden Linköping – Snabb och trygg hantering av coronapandemin

Heimstaden i Linköping nomineras till Årets stjärna för en snabb och kundfokuserad hantering av pandemiutbrottet under våren 2020. Vid tidiga indikationer från andra länder fick de snabbt rutiner på plats för att både förenkla för de drabbade och hindra smittspridningen. Bland annat erbjöds tillfälligt egen bostad, handling av mat och extra kokplatta, micro och kylskåp i korridorrummet. Studenterna kände sig sedda, omhändertagna och fick ett proffsigt och varmt bemötande av Heimstadens personal i Linköping. Med stor frihet att lösa problem och situationer lyckades Christoffer Gerking och hans team i en orolig tid skapa trygghet för både studenter och medarbetare.

Juryns kommentar:
Snabb action som visar på stark handlingskraft och engagemang. Här har man gjort det lilla extra genom små men betydelsefulla insatser som inte förväntas av hyresgästen. Visar på stort hjärta.


SGS Studentbostäder – Guldkantade inflyttningar med stort engagemang

SGS Studentbostäder har under året genomfört flera kundfokuserade och unika inflyttningar i nyproduktion. Trots pågående pandemi har varje inflyttning fått en unik karaktär med stort fokus på lokal samverkan. Den röda mattan rullas bokstavligen ut när studenter för första gången får flytta in. En matkasse fylld till bredden från den lokala mataffären och flertalet andra erbjudanden från samarbetspartner blir den första inflyttningspresenten. Här finns en uppfinningsrikedom som hela tiden ser nya möjligheter.

Juryns kommentar:
Ett engagemang som gör att studenten känner att de har ett hem. Det är ett proaktivt arbete med tydlig målbild som inte handlar om att släcka bränder i stunden. Det bidrar till drivkraft i hela företaget att tänka större och mer för nöjda kunder.


Stockholms Studentbostäder – Fysisk hälsa för psykisk hälsa

Stockholms Studentbostäder nomineras för att genom träning och motion både främja psykisk hälsa och skapa nya mötesplatser för sina boende. Det är ett nytt och inspirerande sätt att ta sig an problematiken med studenters psykiska ohälsa. Det sätter kunden i fokus på flera sätt och ger ringar på vattnet. Konkreta aktiviteter har varit löpgrupper i studentbostadsområden, ett lopp till förmån för en organisation som jobbar med psykisk ohälsa och centralt placerade utegym.

Juryns kommentar:
Ett tydligt engagemang som på flera sätt strävar mot ett gemensamt, kundfokuserat mål. Här finns förutsättningarna på plats, men också aktiviteter och pepp som sätter bollen i rullning. Initiativet visar på omtanke för sina boende och bidrar inte bara till ett bättre boende utan även till bättre mående och därmed en bra studietid.


Nominering och kriterier Årets stjärna

Årets stjärna går till ett initiativ för nöjdare kunder som har genomförts under det senaste året. Initiativet ska:

  • ha gjort skillnad för studenthyresgäster
  • vara nytänkande
  • ha satt kunden i fokus
  • ha gett resultat
  • inspirera andra studentbostadsföretag

Jury Årets stjärna 2021

  • Terese Olsson Danell
    Medlemsansvarig, Studentbostadsföretagen (ordförande)
  • Fredrik Löfgren
    Costumer service expert, Aller media
  • Eva Hauge
    Konsult och expert på kundnöjdhet
  • Linn Svärd
    Vice ordförande, SFS