Medlemsbesök Malmö Studenthus

En solig oktoberdag åkte vår kommunikationsansvariga Ida Tengroth till Malmö för att träffa Sofia Lokind, som är fastighetschef på Malmö Studenthus. Malmö Studenthus består av en enda stor fastighet belägen i Rosengård och rymmer 665 lägenheter – alla ettor utom en tvåa.

Hej Sofia! Vad har du för roll på Malmö Studenthus?
– Min roll som fastighetschef är väldigt blandad eftersom vi är en liten organisation. Jag har det övergripande ansvaret för allt som rör huset och våra hyresgäster med budget och ekonomi, renoveringar och underhåll samt personalansvar. Samtidigt i och med att vi är så få så är jag väldigt involverad i den vardagliga verksamheten i form av uthyrning, hjälp till hyresgäster, arbete kring månadsskiften med mera.

Vad är på gång hos er?
– Vi kommer snart har vår andra Awareness Week där vi genom olika aktiviteter lyfter ett tema. Vi anordnade det för första gången i våras och då var det fokus på återvinning. Till exempel fixade vi till våra miljöhus under den veckan och flyttade ut kontoret i gemensamma utrymmen för att komma närmare studenterna. Denna gång är temat boendemiljö och då främst trygghet. Vi kommer bland annat informera om hur man tillsammans kan hålla rent och snyggt för att få en trevlig boendemiljö, men också anordna en instagramtävling där man får visa upp sitt boende och på så sätt förmedla att bostaden är ett hem. Vi hoppas även få in tips från hyresgästerna om gemensamma trivselregler, det är alltid bättre om förslagen kommer från hyresgästerna själva istället för från oss.

Vad har ni för utmaningar just nu?
– Flyttstädning är något som vi upplever problem med. Det är många som inte gör det eller som inte gör det tillräckligt, och då kopplar vi in en städfirma och fakturerar städavgiften. Även om vi inte lägger på någon administrationsavgift eller liknande utan fakturerar samma belopp som städbolaget, är det många som upplever att vi försöker lura dem på pengar. Det är något som vi behöver hitta en bra lösning på.

Till sist, har du något bra tips för kundbemötande?
– Vi arbetar mycket med en personlig kontakt med våra hyresgäster eftersom vi har vårt kombinerade kontor och kundcenter mitt i fastigheten. Vi försöker till exempel kunna deras namn och lägenhetsnummer så gott det går för att bli mer personlig samt att i passande situationer vara lite mer på en vänskaplig än auktoritär nivå när vi möter och pratar med dem.