Intervju med MKB – vinnarna av Årets stjärna
MKB briljerade i år med dubbelvinst i Nöjd Studbo 2023. Här berättar Håkan Andersson, affärsområdeschef, mer om det vinnande bidraget, Pimp my house, och vad som är framgångsreceptet när det gäller ett bättre NKI.
Stort grattis till vinsten! Hur känns det att vara vinnare av Årets stjärna?
– Tack, det känns stort och väldigt bra. Jättekul att det är ett arbete där hela personalen är involverad. Kul att det är ett arbetssätt som vinner.
Pimp my house är både ett samhällsnyttigt och kreativt initiativ. Hur kom ni på idén?
– Egentligen är det en väldigt enkel idé som funnits tidigare i olika tappningar. Oftast är det enkla det bästa. Denna är också självutvecklande då den gång efter annan ser olika ut. Grundtanken var att vi skulle arbeta mer tillsammans. Det är viktigt att alla är ute i fastigheterna och involverar kunderna.
Vad tror ni är den viktigaste ingrediensen till ett så lyckat initiativ?
– Den viktigaste ingrediensen är att hitta och skapa känslan. Känslan av att vi är tillsammans, att det enkla är viktigt, att det är kul, att fastigheterna är viktiga, att kunderna är viktiga. Just i detta initiativ så blev det check i många boxar för ett framgångsrikt arbete.
Har ni andra spännande initiativ som förbättrar kundnöjdheten? Berätta gärna!
– Vi strävar hela tiden i den riktningen så vi har massvis med initiativ som förbättrar kundnöjdhet. För att nämna några så har vi startat med kvällsöppet en kväll i veckan, detta knyter vi när det är möjligt ihop med andra aktiviteter, dels för spara arbetstid, dels för att det skall hända bra saker som till exempel cykelreperationer, grillning och loppis. Vi har också företag som vill nå ut till studenterna med erbjudanden, som secondhand, gym med mera.
– Ett annat initiativ är att vi har fångat upp några studenter som är konstnärstalanger. De har fått måla sina alster i ett cykelrum och resultatet blev bra så att de fortsätter i fler cykelrum. Ett liknande initiativ har vi nyligen haft i ett annat hus där de fått måla motiv i en trappa. På detta vis blir det deras eget hus.
– Ett annat angreppssätt är att vi erbjuder jobb, oftast tillfälliga eller sommarjobb, till studenterna. Detta sker dels internt, dels med samarbetsföretag som vi har. Detta var några exempel som vi arbetar med just nu.
Om Årets stjärna:
Årets stjärna ges till ett projekt, aktivitet eller initiativ som bidragit till ökad kundnöjdhet på ett nytänkande och inspirerande sätt inom studentbostadsbranschen. Har ni gjort det där lilla extra som lyft kundnöjdhetsarbetet? Det kan vara litet som stort, ha skett vid enstaka tillfällen eller löpande under året. Läs mer och missa inte att söka nästa år.
Bilder från MKB Students Instagram