Nöjd Studbo-priserna baseras på resultatet från Nöjd Studbo – branschens egen kundundersökning som genomförs tillsammans med Origo Group. I år utdelades totalt sju priser utifrån en ny uppdelning av mätningsmetod som innefattar både den klassiska punktmätningen i mars (Årlig) och en kontinuerlig mätning över hela året (Live).
Årets huvudpriser gick till AF Bostäder, MKB Fastighets AB, Chalmers Studentbostäder, Stiftelsen Ultuna Studentbostäder samt Malmö universitet. Vidare utsågs AB Gavlegårdarna till Årets klättrare.
– Ett stort grattis till våra pristagare men också ett stort tack till alla som deltagit och fyllt branscheventet med intressanta perspektiv och roliga samtal. Jag är dessutom glad över att studentbostadsföretagens arbete även i år speglas med goda resultat i undersökningen. Det ger ytterligare motivation vad gäller framtida projekt och initiativ, säger Stina Olén, Vd Studentbostadsföretagen.
Totalt har 21 företag deltagit och drygt 40 000 studentbostadshyresgäster fått möjlighet att svara på en enkät.
– Flera av företagen som deltar i den kontinuerliga mätningen Nöjd Studbo Live har under det senaste året ökat både sin svarsfrekvens och kundnöjdhet, vilket indikerar att de arbetat aktivt med verktyget och olika åtgärder som fått effekt bland kunderna. Några övergripande trender i branschen är att kundernas rekommendationsbenägenhet ökar, allt fler är positiva till utemiljön kring fastigheterna samt att de med korridorrum i allt högre grad tycker att gemensamt kök och korridor fungerar väl. Trots vikande konjunktur med hög inflation så anser studenterna att boendet är lika prisvärt som för ett år sedan. Studentbostadsbranschen håller sig på en mycket hög nivå i kundnöjdhet i jämförelse med fastighetsbranschen som helhet, säger Anders Johansson, undersökningsansvarig på Origo Group.