Den personliga upplevelsen dominerar medierapportering om studentbostäder
Hur ser egentligen medierapporteringen av studentbostäder ut idag? En nypublicerad kandidatuppsats på ämnet studentbostäder och medierapportering visar att rapporteringen ofta är krisartad och med den personliga berättelse i fokus. Men tendenser till mer nyanserad rapportering finns också, även om den är begränsad.
Vincent Aadland, som jobbade som kommunikationskonsult på Studentbostadsföretagen i våras, har skrivit sin kandidatuppsats om medierapportering kopplat till verklighetsuppfattning, med studentbostäder som fallstudieobjekt.
– Jag märkte att mediebilden av studentbostäder ofta var negativ och att rubriker kändes missledande. Detta är egentligen inget nytt, mediers roll är att kritiskt granska samtidigt som nyhetsvärdering och medielogik innebär både tillspetsning och dramatisering, delvis eftersom det ofta leder till fler läsare. Men fallet “studentbostäder” kändes unikt av flera anledningar. Dels är det ett mindre välbevakat samhällsområde, dels är rapporteringen bunden till vissa tider på året. Vidare är området komplext med stora lokala skillnader beroende på ort, säger Vincent om sin ansats till uppsatsen.
I studien har artiklar från SVT:s lokala nyheter under perioden maj 2023 – maj 2024 undersökts, både med en kvantitativ och kvalitativ metod. Fynden bekräftade att medierapporteringen var till stor del negativ och samtidigt koncentrerad till antagningsbeskeden, vilket innebär att marknadens lokala skillnader och föränderliga natur vad gäller brist, balans och överskott inte förmedlas. Även boendet beskrevs ofta i negativa termer, speciellt när det gäller korridorboendet.
– Det skrivs om studenternas missförhållanden, eller svåra situation, men det ges sällan en välgrundad bakgrundsförklaring till hur marknaden ser ut, varför situationen ser ut som den gör, eller en diskussion om vad som är lösningen framåt. I stället ges mer utrymme till studenters personliga upplevelser, och rösterna som lyfts fram är ofta kritiska. Här kan mediebilden ses som en del av en diskurs om att både studentbostadsmarknad och studentboende har stora brister.
I artiklarna är det främst studenter som kommer till tals, och bilden kan i många fall ses som ensidig. Men det ska nämnas att det i rapporteringen även fanns konstruktiva tendenser. I vissa artiklar framkommer flera röster, från såväl branschen, som politiken eller studentbostadsföretag, och tonen verkar ha blivit mer hoppfull.
– I min mening är det de lösningsorienterade artiklarna med flera perspektiv som håller högre kvalitet, förmodligen är det också de som redaktioner lagt mer resurser på. Jag tror också att en mer balanserad mediebild hade kunnat ge upphov till en attitydförändring. Som det ser ut nu har det ljusnat på flera orter, samtidigt som nya utmaningar kommer till ytan, avslutar Vincent.
Fynden i korthet:
- Medierapporteringen om studentbostäder kan vara missvisande och förstärka negativa aspekter av bilden av både läget på marknaden och studentboendet.
- Rapporteringen är ofta krisorienterad och fokuserar på vissa tider på året, vilket kan ge en skev bild av marknaden över tid.
- Mediebevakningen kan ses i ljuset ungas oro och hur de ser på sin boendesituation, men det går inte att fastställa ett direkt samband.
- För en mer rättvisande bild föreslås balanserad och kontinuerlig nyhetsbevakning som även lyfter fram lösningar och långsiktiga trender.