Bilpool, paketleveranser och matkassar

Unga använder delningsekonomin i allt från att lyssna på musik till att hitta ett rum för natten, många föredrar helt enkelt att abonnera på tjänster framför att äga. Ändrade beteendemönstren och konsumtionsvanor färgar givetvis även vilken service de efterfrågar kring sin studentbostad. Många studentbostadsaktörer testar just nu olika typer av kringtjänster – ta del av två medlemsföretags erfarenheter och tankar.

Johan Knaust, vd Svenska Studenthus med studentbostäder på flera orter

Hur ser du på tjänster i studentboenden?
– Vi tror på att allt ska ingå i hyran, så därför ingår bredband, el, varmvatten och så vidare i våra hyror. Det gäller även om vi adderar extra service till våra boenden, vilket är något vi jobbar mycket med.

Vilka tjänster har ni på gång?
– Vi har utvecklat en egen elbilpool för våra hyresgäster, vilket också ingår i hyran. Du betalar bara per mil när du använder den. Nu installerar vi också leveransskåp i vår nya fastighet i Lund, så att hyresgäster som beställer varor över internet kan hämta ut paket hemma på ett säkert sätt. På gång är också en lådcykelpool på några orter. Framåt funderar vi en del kring att underlätta återbruk, men med tanke på skadedjursrisken är vi noga med hur det utformas.

Mathias Lantz, förvaltningschef  Stockholms studentbostäder

Vad har ni för tjänster i era studentboenden?
– Vi erbjuder hemförsäkring, gym, bastu, studierum med mera, men vill satsa på mer framöver – vi vill underlätta vardagen för våra hyresgäster. Nyligen startade vi samarbeten för mat­leveranser direkt till hyresgästerna och cykelåterbruk. Framåt undersöker vi bland annat förutsättningarna att erbjuda träningskort, cykelverkstad, paketleveranser, transporter och flyttstädning.

Kommer ert erbjudande se likadant ut till alla studenter i framtiden?
– Tanken är att erbjuda ett basutbud till alla hyresgäster, till exempel allmänna tjänster som flyttstädning. Däremot kan utbudet variera vad gäller bilpool och andra tjänster som är beroende av geografiskt läge och antal boende i området.

Vill ni integrera fler tjänster i er egen förvaltning eller samarbeta med andra leverantörer?
– Vi tror på samarbeten med olika tjänsteleverantörer, både av kvalitets- och kostnadsskäl. Det ger en bättre möjlighet att testa olika tjänster och anpassa erbjudanden över tid och mellan områden. Det är svårt att på förhand veta vad kunderna är villiga att betala för. Därför kommer vi starta flera pilotprojekt som successivt utvecklas.

Den här artikeln kommer från Trendrapporten som vi släppte tidigare i höstas.