– När det gäller strategier för digital marknadsföring är det egentligen ingen skillnad på att hyra ut studentbostäder och att sälja gympaskor online, säger Pontus.

Det är en liknelse som kort men kärnfullt fångar K2A:s syn på uthyrningsprocessen. Genom att tillämpa strategier från e-handel har företaget utvecklat ett arbetssätt för att effektivt nå, aktivera och skapa lojalitet hos sina hyresgäster.

Strategin för att attrahera och behålla hyresgäster bygger på en noggrant utformad kundresa. Det första steget är att få potentiella hyresgäster att besöka företagets webbplats och ställa sig i bostadskön. För att kommunikationen ska tilltala rätt målgrupp använder K2A personas – hypotetiska profiler som representerar deras kunder. “Maja”, en av K2A:s personas för studentbostäder, exemplifierar vad målgruppen värdesätter.

– Vi tänker alltid: Vad är viktigt för Maja? Hur kan vi möta hennes förväntningar? För studenter som Maja är faktorer som närhet till campus och hållbarhetsfokus avgörande, och det är utifrån dessa värden som vi formar vår kommunikation, säger Pontus.

Annonsering, retargeting och den sista personliga pushen
Flera av de strategier och kanaler som används för att sälja gympaskor ingår även i K2A:s verktygslåda, till exempel annonsering i sociala medier, Google Ads, sökordsoptimering och retargeting. Genom retargeting ser de till att alltid hålla sig i kundens medvetande och påminna dem om nästa steg i processen.

När en potentiell hyresgäst har fått upp ögonen för K2A, ställt sig i bostadskön och visat intresse för en specifik bostad är det istället den mänskliga kontakten som krävs. Uthyrningsteamet spelar här en avgörande roll genom att ge en personlig push som hjälper kunden att ta steget till signering.

– Även om vi är digital first, så använder vi det som fungerar bäst, och ibland är det den mänskliga kontakten som gör skillnaden, förklarar Pontus.

Viktigt att hålla riktningen genom hela kundresan
Kundresan mot ett signerat hyreskontrakt är en sammanhållen process med många delmoment, vilket gör det viktigt att i alla delar hålla en tydlig riktning.

– Det gäller att inte tappa pinnen på sista metern, vi har ett helt band av åtgärder som tillsammans gör att vi faktiskt får fram den där signeringen i sista steget, säger Pontus och refererar till en stafett där varje steg är viktigt för att nå målet.