Medlemsbesök Mitthem – ökat fokus på studentbostäder

Hos Mitthem har de 900 studentbostäderna de senaste åren fått nytt och ökat fokus. Idag har de en blandning av större lägenheter med separata kontrakt, enskilda bostäder och några få korridorrum. Just nu navigerar de på en marknad som snabbt gått från brist till överskott. 

Under vårt besök träffade vi bland andra Camilla Hjältman, som är chef för Mitthems kundcenter.

Hej Camilla, berätta vem du är och hur ni jobbar med studentbostäder på Mitthem.
– Jag är chef för vårt kundcenter, vilket innefattar uthyrning och kundtjänst för hela Mitthem. Inom företaget har vi en studentgrupp, som är en tvärfunktionell grupp med fokus på våra studentboenden. Där samarbetar ett handplockat team med förvaltare, kundtjänstmedarbetare och kvartersvärdar kring frågor som rör just studentbostäderna.

Studentbostadsmarknaden i Sundsvall har verkligen förändrats på senare år, hur har det påverkat er?
– Inom loppet av ett par år har vi gått från en studentbostadsbrist till överskott av studentbostäder, så nu kämpar vi med vakanser. Samtidigt har vi på Mitthem gjort betydande satsningar på våra studentbostäder och vill fortsätta erbjuda attraktiva bostäder för studenterna. Så nu är utmaningen att fortsätta satsa, samtidigt som vi faktiskt behöver minska vårt bestånd. Det är en balansakt.

Vad är på gång hos er just nu?
– Vi har höga ambitioner när det gäller digitalisering och tar ständigt nya steg i rätt riktning. Nu senast blev det möjligt för våra hyresgäster att säga upp sina kontrakt digitalt. Men det som är mest spännande framöver är AI, det tror jag kommer innebära helt nya möjligheter för vårt kundcenter.