Medlemsbesök Åke Sundvall och Tensta torn

Åke Sundvall blev entreprenörsmedlemmar hos oss på Studentbostadsföretagen redan 2013. Sedan dess har mycket hänt och i veckan hade medlemsansvariga Erica nöjet att besöka deras nyinflyttade Tensta Torn med 234 studentbostäder.


Martina Ljunggren och Ulrika Lindencrona 

På plats mötte hon Ulrika Lindencrona, projektchef, Martina Ljunggren, förvaltare och Kai Heikkilä, driftansvarig. Huset invigdes i april tidigare i år och majoriteten av bostäderna i det 18 våningar höga huset är ettor på 22,4 kvadratmeter, men det finns även några tvåor på 41,4 kvadratmeter. Hyran för en etta är 4 337 kronor plus 225 kronor bredbandstillägg. Åke Sundvall har fått investeringsstöd för sitt Tensta Torn.

Ulrika berättar att de har haft stor nytta av sitt entreprenörsmedlemskap och använt mycket tips vid nyproduktionen som kommer hjälpa dem i förvaltningen. Till exempel har badrummet dubbla golvbrunnar, köket är välutrustat och Nattaro Safe finns i samtliga bostäder för att förebygga vägglusangrepp.

Stor fokus på säkerhet
Fastigheten ligger i ett socialt utsatt område och på Åke Sundvall har man arbetat efter devisen robust som ett fängelse – service som ett hotell. För kunderna innebär det här bland annat att man har iLoq som låssystem i hela fastigheten. För att kunderna ska känna sig säkra har man bland annat digitala lås i hissen, så att du enbart kommer till den våning du bor på, och kameraövervakning i alla offentliga ytor i huset. För service och komfort gäller drop-in tider i tvättstugan och de har valt snygga och robusta materialval i hela fastigheten.

Martina Ljunggren har jobbat på Åke Sundvall som förvaltare i två år och Erica bad henne berätta lite mer om sig själv och sitt arbete.

Vad är din roll och hur ser arbetet ut för dig?
– Jag har hand om det mesta i huset förutom den tekniska driften. Det innebär mycket kundkontakt, besiktningar, bosociala frågor, kontakt med fastighetsskötare och mycket mer. I ett nytt hus är varje dag som en upptäcktsresa med nya utmaningar och nya idéer.

Vad är på gång hos er just nu?
– Just nu är det fokus på att skapa en positiv kultur i huset, bland annat genom personliga visningar för alla som flyttar in och engagemang i lokalsamhället för att kunna ge tillbaka något till Tensta. Bland annat är vi med i trygghetsvandringar och sponsrar den lokala kvinnoföreningen. Varje månad skickar vi ut ett månadsbrev till kunderna med ”tjat, tips, ros och ros”. Vi vill hålla en hög servicegrad och omtanke och kvalitet ska genomsyra kundupplevelsen.

 Vad är ditt bästa tips för kundnöjdhet och bemötande?
– Att låta kvalitet och omtanke vara ledord. Till exempel genom att visa alla runt i huset när de flyttar in, bjuda på frukostmacka och inse att en del studenter mest vill prata en kort stund när de kommer ner till kontoret snarare än att få svar på någon specifik fråga.